Kristi himmelfartsdag torsdag 21.5 åpnet en mulighet for en langhelg på hytta. Rune hadde planlagt turen en stund, og vi måtte bare hive oss på når sjansen bød seg. Rune hadde med seg Amalie og fra "gula huset" reiste Ane og Vidar. Været var nydelig når vi reiste oppover onsdag ettermiddag, men meldingene for helgen var litt blandet.

Turen oppover gikk fint, vi kjørte "Tindevegen" over til Turtagø og over Sognefjellet derfra. På vei ned mot Lom, fikk Ane øye på en elg i veikanten, og det var spennende!

Framme på hytta var alt i orden siden vi reiste hjem fra påskeferien. Ikke antydning til grønt løv på bjørkene enda, men temperaturen var fin, og all snøen var smeltet bort fra veien. Noen fonner i lehellinger her og der, men ikke noe å snakke om nede ved hyttene. Falketind derimot, var helt i hvitt.

Neste dag tok vi det rolig. Amalie og Ane synes det var kjekt å farte rundt hytta og gjenoppdage gamle leker og lekeplasser både i skråningen og ved bekken. Også slengdissen ble en yndet lekeplass.

Vi gikk noen små turer i nabolaget, og såg på alle de flotte Mogopene som blomstrer så fint på denne tida. Utpå ettermiddagen ringte bestemor fra "nyehytten" og sa at det var moskus på Geitberget. Vi drog for å ta en kikk, og fra toppen fikk vi øye på to voksne med hver sin kalv i lia over jernbanen. Vi fikk gått en fin tur, og slapp helt unna de få regnbygene som gikk i området.

Neste dag drog vi nedover til Folldal. Her kjørte vi opp på Verket og gikk først en tur opp på "Kamferhaugen". Været var bra med lange perioder med sol. Etter en liten pause fant vi ut at vi kunne gå veien innover mot Gorrtjønn. Det er en lettgått fin tur inn hit til vannet under toppen av Storhøa (1604 moh), og vel framme laget vi oss litt mat på stormkjøkkenet.

Nede på Verket igjen, stoppet vi på Gruvemuseumet og tok en kikk på bl.a. taubanestasjonen. Fint å se at slikt blir tatt vare på, historien bak er både interessant og imponerende. Vi stoppet også for å ta en nærmere kikk på den nye flotte skolen! På vei oppover fikk vi øye på et rådyr på et sted vi har sett dyr før, og det var spennde for jentene. Vel hjemme på hytten ble det grilling i ettermiddagssolen!

På lørdag hadde vi egentlig planlagt en tur mot Gravskardshøgda (1767 moh), men nedjusterte ambisjonene til Straumbukapmen (1185 moh) og Indre Kampen (1243 moh). Bestemor ble med på turen, og greide seg strålende opp den bratte lia fra Straumbu. Her er det bratt, og det er ganske mange høydemetere som skal forseres! Utsikten mot Rondane etterhvert som man kommer seg opp gjennom furuskogen, er imponerende. Store Mylla renner ut i Atna ved Straumbu, og elvedeltaet et et flott skue.

Oppe på platået mellom Indre Kampen og Straumbukampen, fikk Amalie øye på et enslig reinsdyr i kikkerten! Det lusket rolig omkring, og var ikke mer redd oss enn at vi kom veldig nærmt innpå det; 20-30 meter kanskje. Det var utrolig spennende for både Amalie og Ane! Været var strålende på denne turen; mye sol og sommertemperaturer!

Noen bilder fra turen finner du her!