På Galdhøpiggen

Finværshelgen 23. - 24. august ble det endelig tur til Norges høyeste fjell, Galdhøpiggen på 2469 moh. Etter litt lang tur via Vangsnes - Hella (Gudvangatunnellen var stengt) kom vi fram til Spiterstulen ca. 22.30 fredag kveld. Her overnattet vi på hytten "Kristin".

Neste morgen var været strålende og vi la i vei ca. kl. 09.30. Den første lien oppover fra Spiterstulen (som ligger på 1100 moh) er bratt, men går på fin sti. Etterhvert kom vi mer over i grov steinur, og på ca. 2000 moh var vi oppe på kanten av Svellnosa og fikk fint utsyn mot Styggebreen og Juvasshytta. Ettersom vi vant høyde fikk vi og finere og finere utsikt mot Glittertind, Leirhø, Memurutindene og Heilstugutindane mot øst og sør.

Vel oppe på Svellnosa (2272 moh) går stien litt ned igjen før oppstigningen til Keilhaus topp (2355 moh). Vi fikk etterhvert flott utsikt til toppen av Galdhøpiggen hvor det myldret av folk; flesteparten kom i lange taulag over Styggebreen fra Juvasshytta.

Omsider var vi på toppen og kunne nyte utsikten; overalt er det tinder, botner og breer, et herlig rundskue. Nærliggende Storgjuvbreen og Skarstind er flotte herfra.

På turen ned igjen fikk vi også sett fjellene på Dovre og i Rondane bedre.

Turen ned igjen føles på mange måter mer dryg og lang enn turen opp, endeløs steinur. Men vel nede hadde vi den rette godfølelsen i kroppen etter en herlig dag på fjellet. Samlet distanse ble ca. 12 km med tilsammen ca. 1450 høydemeter.

På vei ned fra KyrkjaFra Spiterstulen kjørte vi ned Visdalen (18 km) og tok av mot Sognefellet igjen. Planen var å kjøre inn til Leirvassbu for å gå på Kyrkja (2032 moh) dagen etter. Turen innover Leirdalen (13 km bilvei) er flott; på begge sider stikker det opp tinder og mellom fjellene henger breene langt ned i dalsiden. Leirvassbu ligger høyt og fritt på ca. 1400 moh og er et glimrende utgangspunkt for å dra på tur. Det går dalfører ut herfra i 4 retninger; Visdalen i øst, Leirdalen i nord, Gravdalen i vest og i sør går det et dalføre i retning Olavsbu og Gjendebu.

Etter overnatting på kjempekoselige Leirvassbu la vi i vei mot Kyrkja søndag morgen. Vi tok veien på nordsiden av Leirvatnet - hvor en reinsflokk løp like forbi oss! - og la deretter kursen mot uren på vestsiden av Kyrkja i retning mot Kyrkjeoklse. Denne ruten er dårlig merket, men foruten storsteinet ur, gikk det uten problemer opp til T-merket sti på sørsiden av fjellet (1755 moh).

Herfra går det bratt, men greit oppover helt til man kommer til det siste bratte partiet mot toppen. I dette partiet må man klyve litt her og der og det kan oppfattes å være litt luftig og utsatt enkelte steder.

Vel oppe er utsikten prima mot tinder og botner, særlig mot de nærmeste naboene i sørøst - Visbretinden og Semmelholstind. Smørstabbtindene er like flotte mot vest.

På returen fulgte vi normalveien via T-merket rute ned til Høgvaglen (1518 moh) og videre til Lerivassbu. Samlet distanse ble ca. 9,5 km med tilsammen ca. 650 høydemeter.