Prøver å fly over Storedalen.. Fresvikbreen i bakgrunnen med Syringefjellet til venstre.

Startet denne turen fra samme sted som turen til Skomakarnipa; parkeringsplassen ved Skard i Fresvikåsen, 580 moh. Merk at stien til Jordalsskardet tar av fra stien til Lægdaskaret like etter parkeringsplassen. Dette stiskillet er litt vanskelig å få øye på, her er det fort gjort å fortsette på feil sti.

Vel inne på rett sti som er tydelig og lett å følge, går det lett oppover mot Jordalsskardet i sørvestlig retning. Etter noen kilometer krysser stien Nysagelvi. Her valgte vi å ta av rett vestover og deretter dreie mot nord opp i en dalbotn innunder Nonhaugfjellet, etterhvert gjennom ur og over svaberg opp mot toppen på 1459 moh.

Fra toppen gikk vi videre mot Nonhaug (1345 moh) som ligger en drøy kilometer i luftlinje nordvest for Nonhaugfjellet. Utsikten herfra mot Fresvikbreen og dalene under er flott! Spektakulær natur; som tatt rett ut fra en fantasyfilm. Fra de relativt flate fjellplatåene rundt breen går stupbratt 1100 - 1200 m ned i Tundalen, Storedalen og Helgedalen.

Flere artige fjellformasjoner finnes i området; bl.a. Huldakrkja ved Fresvikbreen og Tundalsnipa innunder Syringefjellet i Tundalen. Innerst i Storedalen ligger Huldafossen, en annen attraksjon i området.

Fra Nonhaug har man også flott utsyn over bygda Fresvik nede ved Sognefjorden og videre til fjellene nord og øst for fjorden.