Artikkelindeks

Som følge av en rund dag (!) tok hele familien turen til Chamonix i Frankrike rundt midten av september. Vi reiste med Norwegian fra Gardermoen til Genève i Sveits og deretter med bil til Chamonix i Frankrike. Byen ligger på vel 1000 m og har ca. 10.000 innbyggere. Vi kom fram seint om kvelden og var således ikke helt forberedt på de fantastiske omgivelsene rundt byen da vi stod opp neste morgen. Svimlende, sylskarpe alpetinder rundt oss på alle kanter med Aiguille du Midi på 3842 m kneisende ca. 2800m rett over hodene våre! Bak der igjen troner Mont Blanc på 4810m hvor gigantiske isbreer henger i fjellsidene nesten helt ned til byen.

Begynnelsen på september er en fin tid å besøke området på. Toppsesongen i sommerhalvåret er fra ca. midten av juli og ut august. Da vrimler det av turister her og det kan være timelange køer i heiser og på taubaner. Våren - fra midten av mai og til begynnelsen av juli - skal også være en fin tid å dra nedover på. Da er det fremdeles mye snø på toppene mens blomstringen er på sitt fineste nede i dalene. En annen ting å være oppmerksom på er at det fort kan lønne seg å kjøpe heispass som er gyldige for alle heiser, taubaner og tog. Disse kan kjøpes overalt og for to dager kostet det €55 for en voksen og du kan da reise så mye du vil.

De tre dagene vi var der nede ble brukt flittig og på de neste sidene har vi lagt ut en del bilder fra oppholdet (se også artikkelindeks oppe til høyre...)

Dag 1. Det hadde regnet litt om natten, men tidlig på morgenen lettet været og solen fikk etterhvert godt tak. Vi tok turen opp til Planpraz på 2000m og deretter videre opp til Le Brévent på 2525m. Herfra er utsikten mot Mont Blanc, Aiguille du Midi og videre helt til Aiguille Verte (4122m) virkelig imponerende! Vi ruslet ned igjen fra Le Brévent til Planpratz og på klippene langs stien var det overalt lagt til rette for klatring på utallige ruter sikret med borrebolter.

Bilder fra utflukten:

Dag to ble den store dagen da vi skulle ta kabelbanen helt opp til Aiguille du Midi på 3842; ny personlig bestenotering hva høyde over havet angår for alle oss. Kabelbanen til toppen av fjellet, Téléphérique de l'Aiguille du Midi, som ble bygd i 1955, var i tjue år var den kabelbanen som nådde høyest i verden. Kabelbanen innehar fortsatt rekorden som den høyeste vertikale stigningen til en kabelbane, fra 1035 moh. til 3842m. Turen fra Chamonix til toppen av Aiguille du Midi, en stiging på 2 800 meter, tar omtrent 20 minutter og denne dagen var det verken kø på nedre stasjon eller på Plan de l'Aiguille på 2317m. På toppen er det flere utkikksplattformer med spektakulært utsyn i alle retninger. Den populære skiløypen Vallée Blanche begynner her, og den nærliggende hytten Cosmiques er et populært startpunkt for turer til toppen av Mont Blanc. Fra Aiguille tok vi en annen kabelbane som går over isbreen Glacier de Geant til Point Helbronner (3452m) på den italienske siden av Mont Blanc-massivet. Fra Point Helbronner går det så en kabelbane videre til Entrevés, en landsby nær Courmayeur i Aostadalen i Italia. Mont Blanc er mer alpin sett fra den italienske siden med spektakulære hengebreer og flotte pillarer. Utsikten til flere andre topper over 4000 meter er også flott herfra; bl.a. til Dent de Geant (kjempens tann) på 4013m. Flere klatrere var på vei opp normalruten på denne toppen som holder grad 5.

På vei tilbake såg vi også flere taulag som klatret opp sydveggen på Aiguille du Midi. Normalruten opp heter "Le Rebuffat" og er gradert til ca. 6+ (5.10c); se YouTube video.

Vi merket godt den tynne luften på toppen av Aiguille du Midi. Man kjenner seg av og til lett svimmel og om man bykser opp trappene så blir man fort andpusten. Men vi tilbrakte hele dagen i høyden uten andre problemer enn det.

På vei ned igjen tok vi en liten stans på midtre stasjon; Plan de l'Aiguille på 2317m. Herfra går det mange fine stier som traverserer seg bortover fjellsiden; perfekt for høydetrening!

Bilder fra turen:

Dag 3: Vi avsluttet det korte oppholdet vårt i Chamonix med en togtur opp til Montenvers (1913m). Herfra er utsikten mot Mer de Glace spektakulær! Likeledes Les Drus (3754m) og Aiguille Verte (4122m). Vi besøkte og isgrotten på Mer de Glace, Frankrikes største isbre.

Et lite knippe bilder fra oppholdet elles