Ned mot Øvredalsvatnet og Samnangerfjorden

Tok inn på Øvredalsvegen fra Fv 579 og videre opp Midtsætervegen fram til parkeringsplass før de øverste gårdsbrukene, ca 200 moh. Isete og glatt i svingene oppover etter snø og mildvær. Dagens plan var en tur over Midtseterfjellet, Rindafjellet, Sauskolten, Søtefjellet og Sveningen, eller Os-vidden som jeg sett turen omtalt som.

Isete og glatt på stien opp gjennom skogen de ca 2,5 km fram til Midtseterfjellet (604 moh), kjekt å ha piggsko. Videre oppover mot Rindafjellet (715 moh) ble det etterhvert mer og mer snø, stien var gjenblåst og vanskelig å følge, men vi holdt et bra tempo og nådde denne toppen etter en snau time. Videre i småkupert terreng mot Sauskolten (732 moh). Fortsatte langs en flott fjellrygg mot neste topp, Søtefjellet (769 moh). Fin utsikt ned i Øvredalen på høyre side og mot Hausdalen på venstre side. Stien går først nedover et godt stykke før det går bratt opp igjen til Søtefjellet.

Herfra nedover og videre i lett terreng langs Langetjørnane. Stedvis tungt å gå som følge av en del snø og fonner. Turens siste topp, Sveningen, tronet foran oss, ganske alpin å se til fra denne siden. Steinur, knauser, snø og is det siste stykket opp til varden, 842 moh. Toppen heter Sveningen på Ossiden og Svinningen på Bergenssiden, og danner grensepunkt mellom kommunene Bjørnafjorden, Bergen og Samnanger. Snaut 10 km fra parkeringen og vi brukte ca 2,5 timer hit.

Iskald, stri vind på toppen, intet blivende sted. Vanskelig å finne stien ned igjen mot Øvredal i all snøen, så vi sjekket gamle GPS spor slik at vi ikke rotet oss særlig langt ikke bort fra den. Snøen minket nedover og det var igjen lett å følge stien. Mange glatte partier, så her kom piggskoene til nytte igjen.

Vel nede fra snaufjellet går stien gjennom glissen, fin furuskog og etter hvert inn på traktorvei ned til husene i Øvredalen. Våte og kalde sko, men vi gikk oss varm igjen, først ca 2 km på veien langs Øvredalsvatnet, deretter den siste 2 km lange kneiken opp igjen til parkeringen ved Midtsæter.

Til sammen 20 km og 1200 hm.