Hjort på Fylenipa

Tok av fra E16 like før Dale og parkerte ved splitter nye "Dale Outlet & Kafé" på Dalegarden. Krysset over veien til "Camillas Kro" og fulgte grusvei forbi "Dale Auto" og BIR stasjonen, opp mot skytebanen. Det er vanskelig å få øye på hvor stien tar av fra veien, men går du noen få meter forbi høyspentmasten som står der så finner du starten på den her. Etter et kort stykke krysses bekken på provisorisk, men solid bro laget av to grantrær. Herfra slynger den seg tydelig og bratt oppover på høyre side av bekkegjelet som Brattreimelva har laget; først gjennom granskog, deretter gjennom glissen furu- og bjørkeskog. Når du nærmer deg Øvre Krokavatnet (652 moh) etter snaut 4 km, blir stien stedvis utydelig, men terrenget mer oversiktelig og lettere å gå i.

Gikk videre nordover langs høyre side (øst) av vannet. I enden av Krokavatnet satte jeg kursen mot vest i retning dagens første mål; Fylenipa (850 moh). Terrgenget oppover er relativt åpent og oversiktelig, men de skrå svabergene er stadig vekk brutt opp i små loddrette drop på et par meter og flere små kløfter, så det ble litt gåing på kryss og tvers for å finne minste motstands vei.

Etterhvert utsikt mot spennende og storslått terreng ned i Fyledalen og vel framme på Fylenipa fabelaktig utsyn ned i den nesten 3 mil lange Veafjorden, gode 800 stupbratte meter under føttene. Best utsikt til fjorden får du fra knausene nedenfor Fylenipas varde, men pass på, det er meget bratt utfor flere steder.

Fra toppvarden av Fylenipa fikk jeg også øye på to staute hjorter som beitet like foran meg; et flott syn.

På vei videre stakk jeg først oppom en markert (men navnløs?) topp med tydelig varde før jeg fortsatte mot dagens høyeste topp; Høgenipa (877 moh). Dette fjellet er faktisk nr. 7 på listen over topper i Hordaland målt etter primærfaktor; 804 m der det nærmest ligger på en halvøy omringet av Bolstadfjorden; Dalevågen og Veafjorden.

Videre til den litt lavere toppen med det artige navnet Knutstignova (871 moh) hvor det var postkasse og bok. Siste registrering i boken var inntenget en måned før min tur. Herfra bratt ned gresskledd fjellside mot Nedre Krokavatnet (634 moh) hvor bekken kan krysses på fin steinbro. Derfra bratt og direkte opp på dagens siste topp; Kvigedalsegga (814 moh) med fin utsikt til alle dagens topper. Videre ned på stien langs Øvre Krokavatnet igjen og retur ned langs Brattreimelva til Dalegarden.

Strålende tur i flott vær til et lite besøkt fjellområde, totalt 18,5 km og ca. 1300 hm.