Vakre Ænesdalen under Gygrastolen

Tok av fra fylkesved 500 ved skiltet til Ænes kyrkje / Gardsvangen, og satte fra oss bilen på stor parkeringsplass ca. kl. 8.15. Vindstille og sol fra skyfri himmel lovet godt for en fin og lang dag i fjellet. Allerede på fergen mellom Gjermundshavn og Årsens fikk vi et glimt av dagens hovedmål, Gygrastolen, 1339 moh. Besøkte toppen i 2009 da vi gikk opp via Skrunten og videre opp til den øverste smale og eksponerte fjellryggen som også kalles Nibbo. I dag var planen å gå traversen over Nibbo fra østtoppen til vesttoppen.

Startet opp gjennom skogen. Etter snaut 2 km kommer stien opp til en enkel traktorvei. Her surret vi litt med veivalget, gikk til venstre noen hundre meter før vi oppdatet feilen. Veien dreier nordover, og ettersom vi skulle sørover, var det bare å sjekke kartet før vi tok av og fant en sti eller et dyretråkk som brakte oss tilbake på rett sti.

Etter ca. 5 km fulgte vi stien som tar av tvers over en morenerygg og ut på nordryggen, mot øst. Videre opp til et flatere platå før varden på toppen øst for Nibbo. På tur opp nordryggen viser Gygrastolen seg som det flotte alpine fjellet det er og vi fikk god anledning til å studere den kommende traversen. Fra østvarden tok vi oss et stykke ned i fjellsiden mot den nydelige Ænesdalen. Spektakulær utsikt både ned i dalen over tusen meter under oss, og til de omkring liggende toppene; Hestabotnpynten, Blåhatten, Bjørndalstindane mm.

Fra Gygrastolen fortsatte vi sørover, ned til salen og videre opp en artig egg mot Lægdakruna. Storformat utsikt ned i Furebergsdalen i øst og Folgefonna i sør. Fra Lægdakruna fortsatte vi sørover til Kråkenibba (1348 moh). Flatt og lettgått over svaberg og ur. Fra 1345 toppen litt lenger sør, svingte vi oss vestover og fram til gjelet og stupet under Steinlauperinden. Stupet er svimlende høyt og loddrett, virkelig imponerende slik det troner over Ænesdalen.

Fulgte kanten ned mot Ænesdalen nordover et stykke før vi dreide opp mot Lægdekruna. Ned den artige eggen og opp igjen til Gygrastolens østtopp, klar for traversen over Nibbo. Traversen starter bratt ned i et skar. Derfra opp en kvass egg fram til en stor skråhylle mot øst. Vi gikk over denne og derfra enkelt til toppen. Tørre og perfekte forhold. Fra det brede toppunktet smalner eggen videre mot vesttoppen, ned en eksponert hammer og over et smalt punkt før vi var borte på vesttoppen. Vi gikk uten tau og sikring, men merk at traversen innebærer eksponert klyving i bratt terreng. Om forholdene er tørre og fine er klyvingen er grei, med gode tak og få vanskeligheter.

Bratt ned mot Skrunten, som er vel verdt et besøk. Videre ned og inn på stien vi forlot noen timer tidligere. Tilbake ved bilen viste loggen 24 km, 2050 hm. Vi brukte litt over 9 timer totalt.