Utsikt fra Blåfjellet ned i Ardalen

Maitur i strålende vårvær til Blåfjellet (773) i Vaksdal. Tok av fra E16 i Vaksdal og fulgte gamleveien (Bogavegen) til jeg parkerte i Øvre Bogavegen der traktorvegen opp til Bogavatnet starter. Fulgte grusveien oppover dalen som først slynger seg gjennom 8 svinger for deretter å gå rett opp dalen med en svært bratt avslutning de siste par hundre metrene. Veien brukes bl.a. av enkelte hytteeiere; denne dagen kom en eldre kar oppover på en firhjuling med kona bakpå; sikkert en spennende tur på den bratte veien.

Gikk videre sørøstover i retning Blåfjellet. Tiltakende snømengder oppover, etterhvert så mye at ski hadde vært et bedre alternativ enn fjellstøvler. For bløtt i snøen til å gå noe særlig videre; et naturlig mål på en slik tur kan være å ta seg bort til Gråfjellet (978).

Terrenget rundt Blåfjellet er stort sett flatt og det ligger en rekke tjern og mindre vann her (Krossatjørnane) sammen med en rekke hytter. Men like nord for den flate toppen ligger Blåfjellstupet og Blålia; et stupbratt, vilt og utilgjengelig område ned mot Ardalen hvor den spektakulære veien inn til Herfinndal slynger seg oppover. Spennende å følge fjellkanten langs stupet vestover og ned mot Bogafjellet (634).

Avsluttet turen med å følge flott sti ned fra Bogafjell; fra snaufjell ned gjennom bjørkeskog til stien slutter omtrent på kirketrappen ved den flotte steinkirken i Vaksdal.