Artikkelindeks

Sommeren 2009 drog vi - i kjent stil - opp til hytta på Hjerkinn. Vi hadde forhåpninger om bra vær; bortskjemt som vi var med fjorårets fine og varme sommer friskt i minne.

Men årets ferie ble ikke av det varme og solrike slaget. Jevnt over var det mye grått vær og en del regn inn i mellom.

I år hadde vi planlagt flere turer, så hytta fungerte på en måte som en base. Først drog vi en helg til Røros. Nattåpne butikker lokket med gode tilbud :-).Været var ikke så værst, og lørdag ble faktisk veldig fin med sol og varme. Vi besøkte også "Kvitsanden" landskapsvernområde, et av de største flygesandsområdene i innlandsnorge, og som ligger i gangavstand fra Røros.Her fikk ungene testet ut spenst og hoppteknikk!

Påfølgende søndag og mandag ble veldig våt; godt over 40 mm regn kom ned i et uvær som varte sammenhengende i 30-40 timer. Veldig uvant for Hjerkinn å være at det kommer så mye regn på en gang. Men vi reiste til Oppdal og koste oss i det nye fine badeanlegget på kulturhuset der.

Så fulgte noen dager på hytten med relativt ok vær; dvs ikke for mye regn. De benyttet vi til flere fine sykkelturer langs gamle E6, på skogsveiene ved Grimsmoen og på veiene innover mot Snøheim. Henrik lærte seg virkelig å mestre sykkelen på disse turene!

Senere ble det også en lengre tur til Trondheim og så videre til Åre og Östersund. Åre imponerte med ut utrolig utvalg av sportsbutikker, så her trivdes vi godt.

I Östersund dumpet vi også rett opp en stor årlig festival som heter Storsjöyran. Det krydde av folk i byen, og om kvelden var det et veldig folkeliv både på torget og nede ved alle partyteltene og scenene ved havnen. Mange kjente artister var det også; Lady GaGa , Big Bang, Veronica Maggio, Ulf Lundell for å nevne noen.

Ellers besøkte vi også dyreparken, badeanlegget og selvsagt en snartur innom skiskytterstadioen i byen. Alt i alt et veldig trivelig besøk, og vi kommer helt sikkert til å ta en lignende tur hit ved en senere anledning.

På vei hjem igjen la vi turen innom Inderøy for å hilse på en jobbkollega som har hytte der.

I år hadde vi også tatt med oss alt klatreutstyret, og det fikk vi prøvd ut i Jorgagjelet ved Dombås. Jeg var og klatret en del her tidlig på 90-tallet sammen med Petter og en lokal kjentmann. Her er det et lite knippe fine og bratte ruter på 5 til 7 tallet (vanskelighetsgrad), bl.a. "Langarmen" (5+ tror jeg?) hvor cruxet er å komme seg rundt overhenget like etter starten. Håkon jobbet veldig bra og greide det på andre forsøk. God knall!

Den siste ferieuken ble været noe bedre og vi fikk tatt oss noen etterlengtede fjellturer. Vi besøkte først Kyrkjekletten (1545 moh). Vi gikk fra Flatsetra (995 moh) og fikk en fin tur opp. Toppen er flere steder veldig bratt fra denne siden, så turen bar flere steder preg av lett klyving. På veien opp kom vi også over en flott dyregrav på ca. 1250 moh i fjellets østside. Området her har flere slike graver; jf. turen til Gravskardhøgda i slutten av juni.

Dagen etter tok vi turen til Råtåsjøhø (1583 moh). Vi parkerte ved Råtåsjøen som ligger på ca. 1120 moh ved veien gjennom Einunndalen. Herfra er det en lett og fin tur opp og utsikten fra denne toppen må være noe av det fineste som er i dette området; virkelig storslagent.

Vi avsluttet ferien med tur til gapahuken ved Grimsa (Fallet) i deilig vær på mors 81 årsdag!

Røros - Klatring i Joragjelet - Trondheim og Sverige - Sykkel- og fjellturer - Hytteliv