Artikkelindeks

I kjent stil drog vi nok en gang til hytta på Dovrefjell i sommerferien. Vi hadde mange turplaner både på sykkel og til fots. Og etterhvert som ungene vokser seg større har også mulighetene for litt mer ambisiøse familieturer hvor alle er med økt. Snart er ikke de voksne lenger pådrivere i tet, og godt er det.

Med 3-4 uker foran seg, er det alltids noen dager hvor været er bra, og da gjelder det å slå til og dra ut på tur. Årets ferievær var vel på det jevne, ikke så mye regn og tåke (ca. 70 mm på Fokstua i hele juli), og det var manger fine dager innimellom. Temperaturene var også ganske bra. Veldig mange dager med mellom 15 og 20 grader i 1000 meters høyde er bra! Men regn og surt vær ble det også, og da er shoppingturer til Oppdal mm. fine alternativ. Vi hadde også en natt med frost; fredag 23.7 var det kuldegrader, men påfølgende lørdag ble knallfin med sol fra skyfri himmel og klar luft!

På de neste sidene har vi lagt ut en del bilder fra diverse turer vi var på.

Søndag 11.7 ble det en fin tur til Tverrgjelet og Kyrkja fra Nysetra. Et spennende gjel hvor vi fikk besøk av en fjellvåk. Litt regn og vind på slutten av turen, men likevel en fin start!

Bilder fra turen:

Mandag 12.7 var sola tilbake på himmelen, men på fjellet blåste det ganske hardt så da passet det med en sykkeltur i skogene på Grimsmoen hvor vi bl.a. kikket på den store sandmælen som ligger på kanten ned mot elva Folla.

Etter noen litt grå dager ble det en flott ettermiddagstur opp stien fra Hageseter og etterhvert oppover mot Avsjøhø. Helt opp gikk vi ikke, men det ble en flott tur!

Fredag 16.7 ble det en flott sykkeltur fra Fallet og gjennom Grimsdalen inn til Grimsdalshytta, tilsammen akkurat 40 km. Det er utrolig flott å sykle innover denne veien; etter noen forsiktige stigninger er det nesten flatt hele veien innover på prima grusvei. Vi tok også turen opp og såg på nybygget til Grimsdalshytta; veldig flott!

Bilder fra turen:

Lørdag 17.7 hadde vi fått besøk av Britt, Sigbjørn og Maria. Været var flott, så da sa turvalget seg nesten selv; Stortoppen på Snøhetta. Litt vind helt oppe, men alt i alt en knall tur til topps (2286 moh). Forsvarsbygg oppgraderer stasjonen på toppen, så her var det anleggsarbeid og maskiner!

Mandag 19.7 ble det tur inn til Dørålseter i Rondane. Herfra gikk vi opp og gjennom Dørålglupen, et spennende gjel med stupbratte fjellsider. Håkon var nå kommet opp fra ferie på Hvasser så vi var samlet hele gjengen. Etter rast i nordre enden av gjelet tok vi turen opp på Stygghøin. Her tok vi med oss tilsammen fem topper 1727, 1721, 1852, 1858 og 1584. En virkelig flott tur selv om været var litt grått og skyet.

Tirsdag 20.7. var det åpen dag på gården Kvistli hvor det er ridesenter for islandshestrer. Et artig besøk på den fine gården som ble avsluttet med en times ridetur for jentene!

Bilder fra turen:

Fredag 23.7 (etter en natt med frost!) ble det en liten tur på Knutshovda i Folldal. Fjellet er ikke mer enn 1085 moh, men utsikten er formidabel i alle himmelretninger. Ane var på 3-timres ridetur på Kvistli denne dagen.

Lørdag 24.7 kjørte vi inn til Snøheim (hvor anleggsarbeidene såvidt er begynt) og la i vei innover mot Svånådalen, en riktig perle i området. Planen var å gå på Storstygge Svånåting (2209), men elva inne ved foten av fjellet var såpass stri at vi heller valgte å gå rundt vannet på 1500 moh og deretter en liten tur inn på breen under toppen. Utsikten til Bruri (2001) er også prima herfra. Det ble en lang tur tilsammen; akkurat 20 km t/r; slett ikke verst av Henrik på 8 år!

Tirsdag 27.7 gikk turen til Fokstuhøene, de høyeste fjellene mellom Snøhetta og Rondane. Været var varmt og fint og turen ble en riktig høydare! Området er preget av noen mektige bekkedaler som skjærer seg inn i terrenget og som fort kan by på ganske så mange ekstra høydemeter om man må krysse over. Utsikten fra toppen (1716 og 1707) er formidabel! Alle de ti toppen i Rondane over 2000m ligger som en perlerad i sørøst, i nordvest ser man hele Snøhettamassivet og i sørvest breier Glittertind og Galdhøpiggen seg!

Bilder fra turen:

Fredag 30.7 ble det en kjekk kveldstur på sykkelen inn i Grisungdalen og deretter innover mot Snøheim.

Lørdag 31.7 ble det nok et besøk i Rondane. Turen gikk fra Dørålseter og opp til toppen av Digerronden (2016). En flott tur på ca. 1000 høydemeter og 5-6 km en vei. På veien tilbake gikk vi inn i botn under fjellet og såg på flyvraket som ligger der; et tysk fly som styrtet i fjellveggen 6.11.1944 (detaljert beskrivelse av flystyrten finnes i artikkel i Dovre Historielag, "Dovrebygde", 1993, s. 49; se denne linken).

Vi fikk litt regn på oss mot slutten av turen, bare noen dråper, men nok til at det ble veldig glatt på de mosegrodde steinene i ura. Vi tok det pent, og kom ned uten særlige uhell av noe slag!

Bilder fra turen:

Her er et knippe andre bilder fra ferien; elgsafari mm...