Varden på toppen av Blåvasshorgi

Svingte av fra E16 ved Bolstadøyri og fulgte bomvei fra Horvei til Geilane hvor jeg parkerte i veikanten, ca. 400 moh. Veien fortsetter videre et lite stykke opp til et hyttefelt ved Rørgostølen og en enklere start er å kjøre hit og følge stien som starter her. Jeg startet derimot langs gammelt tråkk forbi plassen kalt Geilane og over åsen Leitet innover mot Geilastølen. Denne stien krysser Stølselvi på en liten bro og møter her på stien som kommer opp fra hyttefeltet.

Stien forbi Geilastølen er god i starten, men videre innover Bringeflatane og opp kneiken ved Bringa blir stien mer og mer utydelig. Blåvasshorgi derimot, blir mer og mer synlig innover dalføret og et stykke før Geilatjørnane krysset jeg Stølselvi og startet opp de bratte gressbakkene og svabergene mot toppen. Fulgte langs en markert renne i fjellsiden, svabergene var dels glatte og var best å unngå der det var vått. Oppe på fjellkammen flater det ut og det siste stykket er lettgått og utsikten blir bedre og bedre jo nærmere man kommer målet. Stor og fin varde med postkasse på toppen, 1133 moh.

Flott og vidstrakt utsikt mot Vossafjellene i øst og mot fjellene i Vaksdal og mot Eksingedalen. Sein start på dagens tur gjorde oppholdet på toppen kort; for å unngå kveldsmørket returnerte jeg straks samme vei ned igjen til Geilastølen, i selskap med en flott solnedgang. Herfra fulgte jeg stien til hyttefeltet og veien ned igjen til parkeringen. Totalt 12 km, ca 750 hm og 2 t 15 min.