Ved Hånåbekksetra

Den mer enn fem mil lange grusveien gjennom idylliske Einunndalen er et ypperlig utgangspunkt for sykkelturer. Langs seterveien går det flere avstikkere av ulik lenge som egner seg godt for kortere eller lengre turer på sykkelen; inn til Bekkelægret, Marsjøen, Gløtlægret eller gjennom den vakre Setaldalen. Denne nydelige dagen i juli kjørte vi opp fra Dalholen og omtrent halvveis gjennom Einunndalen svingte vi av og inn i Setaldalen. Fulgte veien ca 5 km nordover fram til  Rundtjønna, like før Borkhussætra, hvor vi valgte å parkere. Det går fint å kjøre bil ca 6 km til, fram til Såtållia, men opplevelsen er nok finere bak sykkelstyret enn bilrattet langs dette veistykket; nydelig terreng!

Veien ble merkbart dårligere vi etter at vi passerte Såtållia, og det er heller ikke lov med motorisert ferdsel her. En del spor etter motorsykler tydet på at ikke alle tok det så nøye. Etter ca 2 km over en liten kolle, kom vi ned til Orkelveien. Vi fortsatte et lite stykke til nedover til vi kom fram til Ålbusetra som ligger på den andre siden av elva Orkla. Her snudde vi og syklet vestover langs Orkelveien i ca 2,5 km fram til Hånåbekksetra. Ganske dårlig veistandard på dette stykket, men fra Hånåbekksetra er det igjen flott grusvei, åpen for motorisert ferdsel.

Herfra går det gjennom småkupert terreng de neste ca 11 kilometrene til vi er framme ved Orkelsjøen, ganske lett å sykle til tross for merkbar motvind hele veien fra Ålbusetra. Passerte flere fine setertun langs veien;  bl.a. Fossætra og Rundhølsætra.

Tok en lengre pause ved Masingtjønne, kloss ved Orkelsjøen. Mange hytter og en del folk i området, som har veiforbindelse ned til Oppdal. Fra Orkelsjøen kan man også fortsette på sykkel enten nordøstover inn mot Orkelsjølægret ved Vesle Orkelsjøen, eller inn i Unndalen i motsatt retning. Men vi returnerte samme vei tilbake, og med vinden i ryggen gikk det lett og uanstrengt unna.

Vel tilbake ved Borkhussætra stoppet GPS'en på snaut 44 km og ikke mer enn ca 450 høydemeter. Hele traseen ligger stort sett mellom 1000 og 1080 moh og med unntak av et par bratte knekkere er det lett og fint å sykle også for oss uten el-sykkel.