Bukk og simle

Tur i oktober med start fra Kongsvoll. Fulgte stien opp gjennom bjørkeskogen hvor vi akkurat et år tidligere gikk rett på et par moskuser som hadde parkert på stien. Ingen overraskelser oppover denne gangen, men allerede på flyene innover mot Kaldvella fikk vi øye på de første moskusene som beitet noen hundre meter sør for oss, i retning Grønbakken. Vandret videre langs den flate stien innover i retning Reinheim, og da vi rundet ryggen på Vesl-Nystugguhøa fikk vi øye på en flokk villrein som lå i ro like overfor stien. Flere enorme gevir stakk opp bak en liten rygg og avslørte dyrenes plassering. Hadde vi ikke sett de, så hadde vi nok gått rett forbi. Listet oss litt nærmere og studerte de flotte dyrene i kikkerten. Imponerende gevir på enkelte av bukkene! Ettersom de ble oppmerksom på oss, begynte de å røre på seg og trakk seg rolig litt oppover mot Vesl-Nystugguhøa. Spennede å se hvordan de største bukkene løp rundt og passet på simlene sine.

Da reinsdyrflokken forsvant oppover fjellet, fortsatte vi videre langs stien innover Stroplsjødalen. Etter noen minutter gikk vi rett på en liten flokk ryper som spankulerte og kaklet i stien kun noen meter foran, som en flokk høner. De enset oss knapt og vi ble stående og se på det lille opptrinnet. Facinerende at de ikke tok på vingene straks. En tilsvarende flokk vi gikk på litt seinere på dagen, lettet på ca 100 m avstand.

Inne ved bekken som kommer ned fra Kaldvellsjøen var broen fjernet for vinteren. Tok derfor av fra stien og fortsatte oppover langs bekken. Etter et en liten kilometer kom vi opp til en markert morenerygg som strekker seg flere kilometer i en bue fra Stropla i nordvest og østover i hellingen under Vesl-Nystugguhøa. Spennende og interessant geologi i området, selv for uskolerte folk som oss. Fulgte den lettgåtte moreneneryggen til endes (ca. 2 km). Mye moskus i dette området; minst 50 dyr var spredt utover i større eller mindre flokker samt en del enkeltdyr her og der. Åpent og fint terreng, så relativt lett å holde god avstand.

I det vi rundet ryggen på Vesl-Nystugguhøa, fikk vi øye på reinsflokken igjen, den samme vi hadde sett tidligere på dagen. De hadde lagt seg til ro og var ikke helt enkle å få øye på der de lå inne i en liten tåkebank. Vi lurte oss litt nærmere en gang til, og i le bak en stor stein vikk vi sett riktig godt på dyrene. Og et stykke lenge ner vi vi øye på nok en flokk dyr, denne gangen et godt stykke unna, Jeg vil anslå at det var ca. 200 dyr i de to flokkene til sammen. Langt mindre enn den enorme flokken vi fikk sett i fjor, men denne gangen var vi mye tettere på.

Turen ble til sammen på ca. 16 km; svært innholdsrik og mange flotte inntrykk. Dyreliv og natur i særklasse.