Mandag 14.09.2009 - på min 29-årsdag...? - hadde vi blinket oss ut tur til Gygrastol, 1339 moh. Etter uker med lavtrykk og regn, kom denne mandagen med sol fra skyfri himmel, sommerlige temperaturer og vindstille selv på de høyeste toppene.

Gygrastol er en av de mer alpine toppene i Hordaland, og for å nå toppunktet (om man kommer fra vest), må man ut på en relativt luftig og smal egg de siste 30-40 metrene bort til toppvarden. Dette var en tur tur vi hadde snakket lenge om på jobben, og når anledningen nå endelig bød seg, var vi ikke sene om å stille med et slagkraftig lag bestående av Kristopher, Arild, Eirik og meg selv.

Vi drog tidlig avgårde for å rekke fergen fra Gjermundshavn kl. 08.30. Kl. 9:20 var Corollaen til Eirik parkert ved kirken på Ænes og vi var klar til å legge i vei. Stien slynger seg oppover skogen, og det er fort gjort å velge feil, noe vi selvsagt gjorde. Vi kom etter en stund opp til Gygrastølsvatnet (492 moh). Her skjønte vi at vi måtte komme oss vestover for å finne tilbake til stien opp mot Skrunten (1046 moh).

Etter å ha basket oss over myr og gjennom lyng og kratt, kom vi oss inn på stien igjen, og vant fort høydemeter oppover forbi Skrunten. Herfra reiser toppyramiden seg for alvor og det det siste stykket opp til fortoppen blir riktig så bratt gjennom storsteinet ur og på steile svaberg. Inklusive noen mindre pauser brukte vi totalt 3 timer fra bilen og opp til toppen.

På fortoppen tok vi fram litt tau og utstyr som gjorde turen over den siste luftige eggen trygg. Disse 30-40 metrene er ikke vanskelige, men enkelte steder er det smalt og eksponert og man får virkelig føling med avgrunnene på hver side av eggen, særlig på den siden som vender ned mot elven i Ænesdalen, mer enn 1100 høydemeter lenger ned. På selve toppunktet er det flatt og god plass. Lenger sørover fra toppvarden går fjellkammen nok en gang over i en smal egg, men denne er ikke så eksponert som den turen vi tok.

Utsikten fra toppen er formidabel. Melderskin, Bjørndalstindene, Juklavasskruna m.m. ligger som perler på en snor. Lenger ut mot vest ser man kysten og innover i landet strekker toppene på Kvamskogen og Hamlagrø seg mot himmelen. Folgefonna er dominerende i sør. Og på denne dagen låg Hardangerfjorden speilblank under oss.

På vei ned igjen - etter vel fortjent toppøl og toppdram (11 år gammel skotsk highland whisky) - spiste vi litt mat nede ved Skrunten før vi gikk stien ned igjen til Ænes.

Turen hjem gikk fint og kvelden ble avsluttet med å gjøre borgerplikten og - for min del - å smake på "Brun" fra Nøgne Ø; bursdagspresang fra mine gode kolleger og turvenner. Takk for en uforglemmelig tur!